زمرد قرآن

فریاد سکوت

زمرد قرآن

فریاد سکوت

ادامه...

آنیه بسانت
غیرممکن است کسی زندگی و شخصیت پیامبر بزرگ را مطالعه کند و او را تکریم نکند. کسی که یکی از بزرگترین پیامبران خداست... من هر چه زندگی پیامبر را بیشتر مطالعه می کنم ، احساس تمجید و تکریم من نسبت به او شکل جدیدتری می گیرد و احساس جدیدی از بزرگی این استاد بزرگ عرب به من دست می دهد.



ادوارد گیبن
بزرگترین مورخ انگلستان در قرن 18 میلادی نویسندۀ مشهور تاریخ سقوط امپراتوری روم دربارۀ قرآن چنین می¬نویسد:«از اقیانوس اطلس تا کنار رود گنگ (در هندوستان) قرآن نه فقط قانون فقهی شناخته شده¬است بلکه قانون اساسی شامل رویۀ قضایی نظامات مدنی و جزایی حاوی قوانینی است که تمام عملیات و امور مالی بشر را اداره می کند و همۀ این امور که به موجب احکام ثابت ولایتغیری انجام می¬شود ناشی از ارادۀ خداست. به عبارت دیگر قرآن دستور عمومی و قانون اساسی مسلمین و دستوری است شامل مجموعۀ قوانین دینی، اجتماعی، مدنی، نظامی، قضایی، جنایی، جزایی و همچنین مجموعه قوانین از تکالیف زندگی روزانه تا تشریفات دینی اعم از تزکیۀ نفس تا حفظ بدن و بهداشت و از حقوق عمومی تا حقوق فردی تا منافع عمومی و از اخلاقیات تا جنایات و از عذاب و مکافات این جهان تا عذاب و مکافات جهان آینده همه را در بر دارد».
- (کتاب عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن صفحۀ 72)


ادوارد مونته
محمد(ص) پیغمبرى بود که به همان معنى که قدماى بنى‏اسرائیل مى‏گویند، او از یک عقیده خالص -که هیچ بستگى با بت‏پرستى نداشت - دفاع کرد. تمام سعى و کوشش این مرد، براى نجات ملتش از یک دین بى‏معنى و بى‏اعتبار بود. او مى‏خواست آنها را از منجلاب فساد اخلاق، پستى عادات و فساد عقیده، نجات دهد؛ بنابراین، ممکن نیست در راستى اخلاق و شور خداپرستى که سراسر وجودش را فراگرفته بود، شک کرد.


پرفسور ارنست هگل
یکی از بزرگترین و پر نفوذترین فلاسفۀ قرن 19 و آلمانی الاصل در کتاب زندگانی محمد نوشتۀ توماس کارلایل صفحۀ 48 میگوید:«اسلامیت طرح خیلی جدید و در عین حال طرح غیر مخدوش و بسیار عالی توحید میباشد».


پرفسور ویل دورانت
مورخ و نویسندۀ آمریکایی(1885- 1981) که میلیونها نفر در جهان آثار او را مطالعه می¬کنند در رابطه با شخصیت بزرگ پیامبر بزرگوار اسلام چنین اظهار نظرمی¬کند: (کتاب پنجگام دین صفحۀ 185)
«اگر به میزان اثر این مرد بزرگ در مردم بسنجیم باید بگوئیم که حضرت محمد(ص) از بزرگترین بزرگان تاریخ انسانی است. وی درصدد بود سطح معلومات و اخلاق قومی را که از فرط گرمای هوا و خشکی صحرا به تاریکی توحش افتاده¬بودند، اوج دهد در این زمینه توفیقی یافت که از توفیقات تمام مصلحان جهان بیشتر بود کمتر کسی را جز او می¬توان یافت که همۀ آرزوهای خود را در راه دین انجام داده¬باشد، زیرا به دین اعتقاد داشت. محمد(ص) از قبایلبت¬پرست و پراکنده در صحرا امتی واحد به وجود آورد. برتر و بالاتر از دین یهود و دین مسیح و دین قدیم عربستان آئینی ساده و دینی روشن و نیرومند با معنویاتی که اساس آن شجاعت و منفعت قومی بود پدید آورد، که در طی یک نسل در یکصد معرکۀ نظامی پیروز شد و در مدت یک قرن یک امپراتوری عظیم و پهناور به¬وجود آورد و در روزگار ما نیروی مهمی است که بر یک نیمۀ جهان نفوذ دارد.


پیر سیمون لاپلاس
منجم، ریاضیدان بسیار معروف فرانسوی قرن 18 و 19 میلادی می­باشد که نظریات او تحولات بزرگی در نجوم ایجاد کرده یکی از محققین غربی است که در مورد دین مبین اسلام چنین اظهار نظر نموده­است.
«گرچه ما به ادیان آسمانی عقیده نداریم ولی آئین حضرت محمد(ص) و تعالیم او دو نمونۀ اجتماعی برای زندگی بشریت است بنابراین اعتراف می­کنیم که ظهور دین او و احکام خردمندانه­اش بزرگ و با ارزش می­باشد و به همین جهت از پذیرش تعالیم حضرت محمد بی­نیاز نیستیم».
(مجلۀ مکتب اسلام اردیبهشت 52 صفحۀ 69)


جواهر لعل نهرو
مذهبی که پیامبراسلام تبلیغ می کرد بواسطه سادگی و راستی و درستی آن و دارا بودن طعم دموکراسی و برابری، مورد استقبال توده های کشور های مجاور شد.


رینولد الین نیکلسون
با ظهور حضرت محمد(ص) پرده نفوذ ناپذیر ظلمت آن عهد ناگهان کنار زده شد و مردم جزیره العرب، اساس محکم سنن تاریخى پیدا کردند.



سر پرسى سایکس
عقیده شخصى من این است که حضرت محمد(ص) در میان مشاهیرعالم بزرگ ترین انسانى است که با یک مرام عالى تمام هم خود را مصروف این داشت که شرک و بت پرستى را از ریشه منهدم ساخته و به جاى آن افکار بلند اسلام را برقرار سازد و او خدمت وافر و نمایانى که از این راه به نوع بشر نموده خدمتى است که من آن را ستایش نموده و سر تعظیم فرود مى آورم.



سرفلکد
عقل محمد(ص) از عقول بزرگ و بى‏مانندى بود که زمانه کمتر آنها را به‏وجود مى‏آورد و با همان عقل بزرگ بود که محمد (ص) از امور، اطلاع کامل داشت و با یک نظر سطحى، به کنه امور پى مى‏برد و تشخیص مى‏داد. در معاملات خصوصى، گذشت، عدل و انصاف بى‏نظیرى داشت و با دوست و آشنا، فقیر و غنى و ضعیف و قوى، با مساوات رفتار مى‏کرد.

کارل مارکس
محمد مردی بود که از میان مردمی بت پرست با اراده آهنین برخاست و آنان را به یگانه پرستی دعوت کرد و در دلهای ایشان جاودانی روح و روان را بکاشت. بنابراین او را نه تنها باید در ردیف مردان بزرگ و برجسته تاریخ شمرد بلکه سزاوار است که به پیامبری او اعتراف کنیم و از دل وجان بگوییم که او پیامبر خدا بوده است.

گوستاولوبون
اضافه بر آنچه گفته شد طبق گفته تاریخ نویسان عرب حضرت محمد (ص) بسیار خود دار و متفکر ، کم حرف ، احتیاط کار ، خوش قلب ، در رفتار و کردارِ خود بسیار مراقب ادب و پاکیزگى خویش بود تا پس از این که به ثروت و اقتدار نیز رسید هیچ گاه کارهاى خود را به دیگرى واگذار نکرد .
او مردى بود بردبار در برابر سختیها و دشواریها خود دار و متحمل ،داراى همتى بلند و در برخوردها مهربان و خوشرو بود یکى از خدمت گذارانش نقل مى کند که هجده سال تمام خدمت او ارا انجام میداد و در طول این مدت هیچ گاه سخن تند یا کردار ملال آورى حتى براى تنبیه کردن من نیز از او ندیدم ، حضرت محمد (ص) جنگ جویى دلاور و ماهر درفنون جنگى بود اگر احساس خطرى مى نمود فرار نمى کرد و بدون جهت نیز خود را به مهلکه نمی انداخت.

مهاتما گاندی
حیات شخص پیامبر اسلام بنوبه خود نشانه وسر مشق بارزی برای رد فلسفه عنف واجبار در امر مذهب می باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد