زمرد قرآن

فریاد سکوت

زمرد قرآن

فریاد سکوت

اولین سازنده خانه کعبه

به نام الله

تجدید بنای کعبه :
آنگونه که از روایات و تاریخ گذشته استفاده می گردد کعبه تاکنون 12 بار تجدید بنا شده است . ( 1 )

1 ـ نخست توسط فرشتگان و جبرئیل پیش از آدم ( علیه السلام )
2 ـ توسط حضرت آدم ( علیه السلام )
3 ـ توسط شیث فرزند آدم ، سپس در توفان نوح خراب شد .
4 ـ بنای آن توسط حضرت ابراهیم ( علیه السلام )
5 ـ بوسیله قبیله جُرهُم تعمیر شد .
6 ـ دولت عمالقه آنرا تعمیر کردند .
7 ـ وسیله قُصی بن کلاب جد چهارم پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) پس از خرابی توسط سیل .
8 ـ توسط قریش پیش از بعثت و در عصر جاهلیت زمانی که بر سر نصب حجرالاسود نزاع شد و پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) آنرا حل کرد .
9 ـ تعمیر آن در عصر خلافت عمر و عثمان
10 ـ بنای آن توسط عبدا . . . بن زبیر
11 ـ در عصر عبدالملک مروان که توسط حجاج بن یوسف خراب شد و سپس ساخته شد .
12 ـ پس از تهاجم قرامطه و ربودن حجرالاسود در سال 339 هجری
************
1 . مرآة الحج
برگرفته از :http://www.hajj.ir



قرآن به صراحت می گوید حضرت ابراهیم پایه های خانه را بالا برد:
وَ إِذْ یَرْفَعُ إِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ إِسْماعیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ (بقره127) و (نیز به یاد آورید) هنگامى را که ابراهیم و اسماعیل، پایه‏ هاى خانه (کعبه) را بالا می ‏بردند، (و می ‏گفتند:) «پروردگارا! از ما بپذیر، که تو شنوا و دانایى‏، پس باید خانه ای باشد تا پایه های به جا مانده از آن را بالا ببرند، و الا می فرمود خانه را ساختند!!
در تفسیر نمونه ج‏1، ص: 454 چنین می خوانیم:
از آیات مختلف قرآن و احادیث و تواریخ اسلامى به خوبى استفاده مى‏ شود که خانه کعبه پیش از ابراهیم، حتى از زمان آدم بر پا شده بود، در آیه 37 سوره ابراهیم از قول این پیامبر بزرگ مى‏خوانیم: رَبَّنا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتِی بِوادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ:" پروردگارا! من ذریه و فرزندان خود را به وادی بی کشت و زرعی نزد بیت الحرام تو برای به پا داشتن نماز مسکن دادم  بار خدایا تو دل های مردمان را به سوی آن ها مایل گردان  و ...".
این آیه گواهى مى‏ دهد موقعى که ابراهیم با فرزند شیرخوارش اسماعیل و همسرش به سرزمین مکه آمدند اثرى از خانه کعبه وجود داشته است.
در آیه 96 سوره آل عمران نیز مى‏خوانیم: إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبارَکاً:" اول خانه که برای مکان عبادت خلق بنا شد همان خانه مکه است که در آن برکت و هدایت خلایق است " مسلم است که پرستش خداوند و ساختن مرکز عبادت از زمان ابراهیم آغاز نگردیده بلکه قبلا و حتى از زمان آدم ع بوده است.
تعبیرى که در نخستین آیه مورد بحث به چشم مى‏ خورد نیز همین معنى را مى ‏رساند آنجا که مى‏گوید:" بیاد آورید هنگامى را که ابراهیم و اسماعیل پایه‏ هاى خانه (کعبه) را بالا مى‏بردند، و مى‏ گفتند: پروردگارا! از ما بپذیر تو شنوا و دانایى" (وَ إِذْ یَرْفَعُ إِبْراهِیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ إِسْماعِیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ).
این تعبیر مى ‏رساند که شالوده‏ هاى خانه کعبه وجود داشته و ابراهیم و اسماعیل پایه ‏ها را بالا بردند.
در خطبه معروف قاصعه از نهج البلاغه نیز مى ‏خوانیم:
ا لا ترون ان اللَّه سبحانه اختبر الاولین من لدن آدم صلوات اللَّه علیه الى الاخرین من هذا العالم باحجار ...، فجعلها بیته الحرام ...، ثم امر آدم و ولده یثنوا اعطافهم نحوه ..." آیا نمى‏ بینید که خداوند مردم جهان را از زمان آدم تا به امروز به وسیله قطعات سنگى ... امتحان کرده است، و آن را خانه محترم خود قرار داده، سپس به آدم و فرزندانش دستور داد که به گرد آن طواف کنند".

کوتاه سخن اینکه: آیات قرآن و روایات این تاریخچه معروف را تایید مى‏کند که خانه کعبه نخست به دست آدم ساخته شد، سپس در طوفان نوح فرو ریخت، و بعد به دست ابراهیم و فرزندش اسماعیل تجدید بنا گردید



کلمات کلیدی : اولین سازنده خانه کعبه ، حضرت ابراهیم و اسماعیل ، تجدید بنای خانه کعبه


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد